Algemene voorwaarden

Artikel 1: toepassing

Deze voorwaarden zijn toepasselijk op al onze verkopen, aannemingen en commerciële handelingen. Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding zijn tegenstrijdige of andersluidende bedingen uitgaande van onze klanten ons niet tegenstelbaar. Wij verwerpen alle andere algemene voorwaarden, zoals vermeld op brieven, bestelbons, facturen of welke bescheiden ook uitgaande van onze klanten of leveranciers.

Artikel 2: totstandkoming van het contract

De bestelling van onze koopwaar, werken of aanneming en de aanvaarding van onze offertes, is bindend. In geval van annulatie, behouden wij ons het recht voor, hetweze de uitvoering van de overeenkomst, hetweze de ontbindingen ervan te eisen mits schadeloosstelling ten bedrage van 30% van de koopsom/aannemingssom.

Artikel 3: offertes en ramingen

3.1 De ramingen zijn louter vrijblijvend en hoogstens indicatief.

3.2 De offertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen en materialen. Indien deze wijzingen ondergaan, behouden wij ons het recht voor onze prijzen evenredig aan te passen.

3.3 Onze offertes omvatten enkel die prestaties en leveringen, die er uitdrukkelijk in vermeld worden, waarbij verondersteld wordt dat zich geen andere moeilijkheden of problemen zullen voordoen, dan deze bij de aanvang aan ons meegedeeld. Bijkomende wensen van onze klanten, onvoorziene omstandigheden, bijkomende moeilijkheden, meerwerken, kortom al hetgeen niet uitdrukkelijk vermeld is in onze bestekken en offertes, is niet in onze prijs inbegrepen.

3.4 Onze opdrachtgevers dienen alle voorzorgen te nemen om schade aan inboedel of aan overig bouwwerk te verhinderen. Zo dienen zij alle meubilair te verwijderen en de kwetsbare materialen af te schermen. De schadebeperkingsplicht van de aannemer betreft in alle gevallen enkel een middelenverbintenis. In geen geval is de aannemer aansprakelijk voor gevolgschade – daaronder inbegrepen maar daartoe niet beperkt, de schade voor winstderving, bedrijfsonderbreking, verlies van bedrijfsinformatie of enig ander geldelijk of ander verlies.

3.5 De offertes zijn 3 maand geldig. Gewijzigde omstandigheden geven aanleiding tot prijsaanpassing. Wij dragen geen aansprakelijkheid voor fouten te wijten aan foutieve of onvolledige informatie (o.m. inzake materiaalkeuze of werkwijze) zoals ons door onze klanten verschaft. Alle documenten, technische beschrijvingen, plannen, prijsoffertes zoals behorend tot onze voorstellen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Zij kunnen slechts meegedeeld of gekopieerd worden na onze uitdrukkelijke toestemming. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.

Artikel 4: leveringstermijnen

4.1 Wanneer, ten gevolge van staking, weersomstandigheid, lock-out, opstand, oorlog, internationale crisis, opeising, natuurramp, overstroming, brand, of welke overmacht of gebeurtenis ook, wij niet in de mogelijkheid verkeren de overeenkomst uit te voeren, behouden wij het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder dat daarvoor enige schadevergoeding kan geëist worden door de klant.

4.2 wanneer onze klant in gebreke blijft ons de nodige inlichtingen te verschaffen nodig voor de uitvoering van de opdracht of wanneer onze klant de betalingsvoorwaarden niet eerbiedigt, behouden wij het recht voor de overeenkomst te beëindigen met behoud van ons recht om schadevergoeding te eisen van de klant én zonder dat de opzeg enig recht tot schadevergoeding tot stand brengt in hoofde van de klant.

4.3 Inzake consumentenovereenkomsten dient de consument bij niet-eerbiediging van de termijnen ons hiervan schriftelijk en aangetekend op de hoogte te stellen. Dit dient te gebeuren binnen 8 dagen na vaststelling van de laattijdige uitvoering. Diensgevolge kunnen wij een schadevergoeding verschuldigd zijn, enkel en alleen indien de consument geen enkele fout heeft aan de laattijdige uitvoering en dit tot maximum 10 % van de overeengekomen prijs. Indien de consument nalaat binnen de termijn van 8 dagen aangetekend te reageren, heeft hij geen enkel verhaal meer.

Artikel 5: vrijwaringsplicht

5.1 Onze vrijwaringsverplichtingen m.b.t. gebreken in de geleverde goederen strekt zich niet verder uit dan onze leveranciers, bovendien kan onze aansprakelijkheid nooit verder strekken dan de loutere vervanging, zonder dat van ons een bijkomende schadevergoeding kan geëist worden. Onmiddellijk na de uitvoering van onze werken, worden onze klanten geacht de uitvoering van deze werken en de geleverde materialen na te zien op hun zichtbare gebreken.

5.2 Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of lichte verschillen in de afmetingen van het goed, voorzover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

5.3 Klachten m.b.t. verborgen gebreken dienen ons, op straffe van verval, door de Klant per aangetekende brief te worden meegedeeld binnen de twee maanden na de ontdekking van het gebrek. Dergelijke vordering moet bovendien, op straffe van verval, worden ingesteld binnen een termijn van één jaar na het ontdekken ervan. In alle gevallen is de schade maximaal gelijk aan de kostprijs van het geleverde materiaal, eventueel vermeerderd met het arbeidsloon nodig voor de plaatsing. Geen andere (gevolg)schade (onder meer: verwondingen, schade aan eigendom, financieel verlies, gederfde winst, personeelskosten, schade aan derden, verlies van inkomsten) van de cliënt of een derde komt in aanmerking voor vergoeding.

5.4 Het gebruik van de door ons geleverde materialen wordt gelijkgesteld met de aanvaarding. Hetzelfde geldt wanneer de klant niet aanwezig is of niet vertegenwoordigd is bij de levering.

5.5 Wij zijn niet aansprakelijk voor kleine wijzigingen inzake constructie, maten en kleur door de fabrikant aangebracht, tenzij uit de bestelbon uitdrukkelijk zou blijken dat de constructie, maten en de kleur of het design voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaakt.

5.6 Onze aansprakelijkheid, evenals de door ons verschafte waarborg, vervalt indien de door ons geleverde materialen of werken, worden blootgesteld aan abnormale of buitengewone aanwending, -belasting en –slijtage of indien de klant of welke derde anders dan een aangestelde van onze firma ook, herstellingen of wijzigingen aanbrengt.

Artikel 6: klachten

6.1 Gebeurlijke klachten dienen ons binnen de 8 dagen na levering en per omstandig gemotiveerde aangetekende brief te worden overgemaakt. Na deze termijn worden onze gedane leveringen van werken of goederen als aanvaard beschouwd. Binnen dezelfde termijn van 8 dagen na datum van factuur dienen eventuele factuurprotesten aangetekend toegestuurd. Na deze termijnen worden eveneens de facturen als aanvaard beschouwd, met inbegrip van onderhavige factuurvoorwaarden. In elk geval zal elk protest dienen te geschieden voor de voortverkoop en voor het gebruik van de goederen en de lokalen.

6.2 Alle werken worden geacht definitief opgeleverd te zijn binnen de maand na de beëindiging der werken, tenzij er voor die termijn een proces-verbaal van oplevering werd opgesteld, waarna wij niet meer aansprakelijk kunnen gesteld worden voor de zichtbare gebreken.

Artikel 7: prijzen

7.1 Behoudens uitdrukkelijk andersluidend contractueel beding, worden de facturen opgesteld aan de hand van een eenheidsprijs per gepresteerd werkuur, meer de kosten en materialen eventueel vermeerderd met het saldo van het onderdeel “regie”.

7.2 De werken en leveringen worden gefactureerd door middel van tussentijdse facturen, naarmate de werken vorderen.

7.3 Onze prijzen worden vastgesteld vrij van taksen, zonder korting, commissie, noch ristorno, steeds franco en exclusief verpakking.

7.4 Inzake consumentenovereenkomsten worden totaalprijzen gehanteerd, uitgezonderd in geval van overmacht waarin extra kosten aan de klant kunnen worden aangerekend en onverminderd de bepalingen van artikel 12 aangaande de bijkomende werken.

7.5 De ramingen zijn louter indicatief.

Artikel 8: facturatie en betaling

8.1 Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, dient de klant 30 % te betalen bij de bestelling van het goed of het werk en het saldo naarmate de werken vorderen.

8.2 Onze facturen zijn betaalbaar bij ontvangst, netto en zonder disconto, tenzij andersluidende schriftelijke overeenkomst. Bij betaling anders dan door cash, overschrijving, domiciliëring of cheque, worden de kosten van inning ten laste gelegd van de Klant.

8.3 Geen betaling zal bevrijdend zijn indien zij wordt gedaan in handen van een agent of een werknemer, behoudens wanneer deze drager is van een machtiging.

8.4 Eventuele op- of aanmerkingen op de geleverde prestaties zijn geen beletsel tot de eisbaarheid van de betaling.

8.5 In geval onze klant in gebreke blijft te betalen zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • Elke som die op de vervaldag niet betaald is zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 18% per jaar en dit vanaf de vervaldag.
  • Indien een factuur niet betaald is op de vervaldag, zal het bedrag ervan eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling ten titel van schadevergoeding verhoogd worden met 15% met een minimum van 173,52 euro.
  • Elke gebeurlijk nog niet vervallen factuur zal ineens opeisbaar zijn onafgezien van de gebeurlijk toegestane betalingsfaciliteiten, terwijl wij ons het recht voorbehouden alle hangende bestellingen, naar keuze, hetweze te schorsen met recht op rente ten belope van 18% per jaar, hetweze te ontbinden met recht op forfaitaire schadeloosstelling ten belope van 30% van de bedongen prijs.

8.6 Elke schriftelijk toegekende betalingsmodaliteit komt van rechtswege te vervallen van zodra wij moeten overgaan tot het invorderen via gerechtelijke weg van openstaande facturen van de gebruiker. Bij schriftelijke ingebrekestelling, in geval van geprotesteerde wissels of ongedekte cheques, in geval van dagvaardingen van de RSZ of andere tekenen van dubieuze solvabiliteit lastens de gebruiker, komen de door aannemer toegekende betalingsmodaliteiten eveneens van rechtswege te vervallen. In zulke gevallen worden alle facturen (zelfs deze die niet vervallen zijn) eveneens van rechtswege opeisbaar.

8.7 Bij niet betaling van onze facturen op de vervaldag, behouden wij het recht voor om verdere leveringen stop te zetten en de werken te staken. Tevens behouden wij ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte.

8.8 Wissels, cheques, mandaten of ontvangstbewijzen brengen geen schuldvernieuwing teweeg, noch afwijking van één der voorwaarden.

8.9 Alle betalingsvoorwaarden die zouden afwijken van onze algemene voorwaarden zijn slechts gelding indien de onderneming deze schriftelijk en uitdrukkelijk heeft aanvaard en blijven enkel geldig zolang de klant deze betalingsvoorwaarden stipt naleeft.

8.10 Al onze facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na ontvangst bij aangetekend schrijven worden betwist.

Artikel 9: verplaatsing der goederen

9.1 De goederen reizen op risico van de koper zelfs bij francoverkoop. De vervoerskosten zijn lasten de koper. Eens de goederen door ons geleverd, hetweze aan onze klant, hetweze aan de bouwheer, hetweze op de werf, zijn wij niet meer aansprakelijk ingeval van beschadiging of diefstal van deze goederen, onverminderd het feit dat de goederen onze eigendom blijven tot de volledige betaling ervan.

9.2 Behoudens andersluidende overeenkomst van bezoldigde bewaargeving, gebeurt de bewaring van de goederen in afwachting van hun levering, afhaling, verwerking en aanwending op risico van onze klant.

9.3 Indien de bij ons bestelde goederen door onze klanten niet worden afgehaald op de afgesproken datum, of indien wij op het overeengekomen ogenblik ons op een werf aanbieden om werken uit te voeren en wij om redenen te wijten aan onze klant niet tot uitvoering van onze werken kunnen overgaan, zullen onze kosten en uurlonen voor deze prestaties worden aangerekend, onverminderd ons recht om onmiddellijk de overeenkomst ontbonden te beschouwen, zonder voorafgaande ingebrekestelling.

Artikel 10: eigendomsvoorbehoud

De geleverde goederen blijven onze eigendom tot de volledige betaling. Evenwel krijgt onze klant het risico over de goederen vanaf de levering.

Artikel 11: waarborg

11.1 Behoudens tegenstrijdig beding kan de door ons verleende waarborg op het materiaal de door de fabrikant verleende waarborg niet overtreffen, onverminderd de regels van decenale aansprakelijkheid en de bepalingen van de garantiewet zo deze toepasselijk zou zijn.

11.2 Wat betreft de door ons uitgevoerde werken, verlenen wij een waarborg van 6 maand vanaf de aanvaarding der werken. Indien een protest gerechtvaardigd blijkt, blijft onze aansprakelijkheid beperkt tot de werken noodzakelijk om de gebreken te verhelpen. Aldus kunnen wij niet gehouden zijn tegemoet te komen aan welke andere eis ook, ondermeer bestaande uit schadevergoeding, rente, terugbetaling van onkosten of welke andere schadevergoeding ook. Onze waarborg wordt enkel verleend zo onze klant zich tot ons wendt met oog op de herstelling en op onze diensten beroep deed voor het onderhoud. Wij zullen geen enkele herstellingsfactuur voor herstellingen zoals uitgevoerd door derden of door onze klant zelf aanvaarden.

11.3 Indien de werking der toestellen uitvalt door toeval of onvoorzienbaar voorval zijn wij niet gehouden tot vergoeding van gelijk welke schade, ook niet binnen de waarborgperiode. Onder geen beding zullen wij verantwoordelijk zijn voor gebreken in de opdrachten zoals ons door onze klanten overgemaakt, in welk geval deze laatsten de hieruit voortvloeiende schade dienen te dragen. Het toezicht op onze installaties en toestellen, zelfs op voorlopige installaties dient door de klant verzekerd te worden onder zijn volledige verantwoordelijkheid, die ook gehouden zal zijn ons onmiddellijk elke onregelmatigheid te melden en alle maatregelen dient te nemen zodat onze installaties en toestellen niet beschadigd worden.

Artikel 12: bijkomende werken

Behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk beding, geven meerwerken en vervangingen dewelke niet tot de contractuele voorziene werken behoren, aanleiding tot bijkomende facturatie. De aannemer is gerechtigd om elke vervanging en elk aanvullend werk uit te voeren waarvan de noodzakelijkheid zou blijken tijdens de uitvoering van de contractueel voorziene werken. De aannemer zal de klant daarvan inlichten. Deze bijkomende werken geven aanleiding tot bijkomende facturatie. De aannemer kan evenwel nooit aansprakelijk worden gesteld worden niet-uitvoering van vervangingen of bijkomende werken, zo deze niet door de klant uitdrukkelijk en schriftelijk werden gevraagd.

Artikel 13: ontbinding van het contract

13.1 Wij behouden ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege, zonder ingebrekestelling, te beëindigen en de lopende werkzaamheden te staken: in geval van niet betaling van onze facturen op de vervaldag, wanbetaling van onze klant jegens derde leveranciers, veroordeling van onze klant tot betaling van niet betwiste factuurschulden, R.S.Z.-, belastings- of financieringsschulden, kennelijk onvermogen, faillissement, gerechtelijke reorganisatie, of welke wijziging ook van rechtsvorm of juridische toestand van onze klant.

13.2 In het geval onze klant in gebreke blijft zijn verplichtingen na te komen, zullen wij gerechtigd zijn de overeenkomst te beëindigen, in welk geval zij van rechtswege zal ontbonden zijn ten nadele van de klant die dan zal gehouden zijn boven de bedragen van de reeds uitgevoerde werken tot een schadevergoeding van 30% van het contract, ten ware wij zouden vaststellen dat de door ons geleden schade groter is dan deze 30%, in welk geval de ons toekomende schadevergoeding de volledige schade zal dienen te dekken.

13.3 Elke schriftelijk toegekende betalingsmodaliteit komt van rechtswege te vervallen van zodra de aannemer moet overgaan tot het invorderen via gerechtelijke weg van openstaande facturen van de klant. Bij schriftelijke ingebrekestelling, in geval van geprotesteerde wissels of ongedekte cheques, in geval van dagvaardingen van de RSZ of andere tekenen van dubieuze solvabiliteit lastens de gebruiker, komen de door de aannemer toegekende betalingsmodaliteiten eveneens van rechtswege te vervallen. In zulke gevallen worden alle facturen (zelfs deze die niet vervallen zijn) eveneens van rechtswege opeisbaar. De aangestelde van de aannemer is niet gemachtigd om facturen te innen.

Artikel 14: aansprakelijkheid

De aannemer is niet aansprakelijk voor de eventuele overtreding die de normale uitvoering der werken, zoals opgedragen door de opdrachtgever, zou uitmaken op welk wettelijk of reglementair voorschrift dan ook. De opdrachtgever is verplicht op zijn verantwoordelijkheid de nodige machtigingen en vergunningen ingewonnen en bekomen te hebben. Het niet-beschikken van de nodige vergunningen of machtigingen heeft geen repercussie op de betalingsverplichtingen in hoofde van de opdrachtgever: deze blijven onverkort en integraal gelden.

Artikel 15: toepasselijk recht en bevoegdheid

Het Belgische Recht is van toepassing op al onze overeenkomsten. met uitsluiting van het Weens Koopverdrag In geval van betwisting zijn de rechtbanken te Oudenaarde bevoegd, onverminderd ons recht om te dagvaarden voor de rechtbank van de woonplaats of de plaats van de zetel van onze cliënt of op de plaats waar de verbintenissen tussen partijen zijn ontstaan of dienen uitgevoerd. Deze bepaling is eveneens van toepassing voor contracten met rechtsonderdanen van de E.E.G., overeenkomstig de E.E.X. – Verordening.

Artikel 16: voorrang

Ingeval de factuurvoorwaarden van onze klanten strijdig zouden zijn met deze voorwaarden, primeren deze voorwaarden.

Artikel 17: geen afstand van recht

Het niet-aandringen op de uitvoering van enige bepaling van de overeenkomst kan niet worden opgevat als een afstand van recht of een beperking daarvan.